13 °C

Tiedote 7.12.2021

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto kieltää tartuntatautilain 58 §:n 1 momentin nojalla Pohjois-Pohjanmaan maakunnan kuntien alueella kaikki sisätiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli 20 (kaksikymmentä) henkilöä.

Määräys on voimassa ajalla 3.12.2021-31.12.2021.

Aluehallintoviraston päätös ja koronapassin käyttöönotto koskee asiakasmäärästä riippumatta urheilu-, liikunta-, huvi- ja virkistystoimintaan käytettyjä tiloja, kuten kuntosaleja, sisäliikuntatiloja ja uimahallia. Muiden tilojen osalta päätöstä on noudatettava, jos kyseessä on yli 10 henkilön sisätila tai yli 50 henkilön ulkotila.

Koronapassi on vaihtoehto rajoituksille laissa määritellyissä tilanteissa.

Koronapassia ei voi ottaa käyttöön kaupan liiketiloissa ja palvelujen tarjoamiseen käytettävissä tiloissa ja kulkutiloissa sekä sellaisissa tiloissa, jotka liittyvät tavanomaisen elämään liittyvää toimintaan esimerkiksi käynnit apteekeissa, vähittäiskaupoissa, posteissa, huoltoasemilla, kirjastoissa tai ovat yksityis- tai perhe-elämän piiriin liittyvää toimintaa.

Koronapassi Taivalkosken kunnan tilaisuuksissa

Kunta on ottanut käyttöön koronapassin vaihtoehtona rajoituksille. Passia vaaditaan yli 16-vuotiailta sisätiloissa järjestettävissä yli 10 hengen yleisötilaisuuksissa ja yleisissä kokouksissa sekä ulkotiloissa tapahtuvissa kokoontumisissa, joihin osallistuu yli 50 henkilöä. Varaudu todistamaan myös henkilöllisyytesi.

Ohjeet koronatodistuksen  hankinnasta:

Näin lataat koronatodistuksen Omakannasta:

1. Kirjaudu Omakantaan kanta.fi-sivulta omalla tunnistusvälineelläsi kuten verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse vasemman reunan valikosta kohta Koronatodistus. Löydät linkin todistusosioon myös Omakannan etusivulta.
  3. Avaa koronatodistus painamalla pdf-linkkiä. Jos sinulla on todistus, se avautuu uuteen välilehteen.
  4. Tallenna pdf-tiedosto omaan puhelimeesi tai muulle laitteelle tai ota siitä kuvakaappaus. Näin todistus on sinulla valmiina, kun tarvitset sitä. Voit myös tulostaa todistuksen paperille.

Jos koronatodistusta ei näy Omakannassa tai todistuksen tiedoissa on virhe, ota yhteyttä siihen terveydenhuollon palvelunantajaan, josta olet saanut rokotuksen tai jossa koronatesti on tehty. Tarkista hyvissä ajoin, että koronapassisi on Omakannassa. Terveydenhuolto ei pysty akuutteihin todistuspyyntöihin vastaamaan kuin rajoitetusti. Ethän soita koronapassiasioissa terveyskeskuksen päivystysnumeroon.

Jos tarvitset omasta EU-koronarokotustodistuksestaan tulosteen, mutta sinulla itsellä ei ole tulostusmahdollisuutta, voi käyttää esimerkiksi kirjaston tulostuspalvelua.

Pyynnöt koronatodistuksen korjauksesta tai koronatodistuksen tulostus:

Henkilöt, jotka eivät käytä Omakantaa (esim. ei ole pankkitunnuksia, ei ole suomalaista henkilötunnusta jne.), voivat saada EU:n koronatodistuksen tulosteena terveydenhuollosta.

Pyynnön voi jättää Taivalkosken terveyskeskuksen infoon tai jättämällä kirjallisen pyynnön terveyskeskuksen eteisestä löytyvään punaiseen asiakaspalautelaatikkoon. Kirjeessä tulee olla seuraavat tiedot: Nimi, osoite, syntymäaika ja puhelinnumero ja tieto noutaako itse todistuksen vai postitetaanko ilmoitettuun osoitteeseen.

Pyynnön voi jättää myös sähköpostitse osoitteeseen koronarokotukset@taivalkoski.fi. Viestiin otsikoksi todistuspyyntö ja mainitse viestissäsi myös nimi, syntymävuosi (ei henkilötunnusta) ja puhelinnumero.

Rajoitusten tarkoituksena on ehkäistä asiakkaiden ja toimintaa osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktien aiheuttamaa koronatartunnan riskiä.

Tämä määräys ei koske oppilaitosten toimintaa, varhaiskasvatusta, ammattiurheilemista eikä yksityis- tai perhe-elämän piiriin kuuluvaa toimintaa.

Viimeksi muokattu 7.12.2021